SXSW, we komen eraan..

Door Monique van Dusseldorp

Hier zit ik dan, voor het eerst in jaren in een vliegtuig ergens boven de Atlantische oceaan. Wacht even, inmiddels alweer boven New Hampshire. Drie tijdschriften en twee boeken in mijn tas, en toen kwam ik erachter dat je voor $22 prima internet hebt onderweg. Hmm! De democratie crasht moet dus nog even wachten, eerst mijn Slack, Whatsapp, email berichten en het nieuws doornemen, een eindeloze loop.  

Wat ga ik in Austin, Texas doen? Iets minder op mijn scherm kijken, dat in ieder geval.

Het is voor mij de allereerste keer dat ik SXSW bezoek, en dat terwijl het event toch al jarenlang een rol speelt in mijn leven als samensteller van congressen en seminars.

Het was altijd te ver, te duur, en de gedachte dat er een oceaan tussen mij en mijn kinderen zou zitten..... dat was het eigenlijk. Dus ik speurde tijdens de SXSW week mijn timeline af: waar gaat het dit jaar over? Wat zijn de beste sprekers? Wat wordt er gelanceerd? Welke nieuwe onderwerpen zijn dit jaar ineens belangrijk? Via blogs en tweets hield ik het bij, en ik vroeg het ook actief aan iedereen die er heen ging: heb je nog iets bijzonders gezien? Wie zouden we naar Nederland moeten halen?

Tijdens de lockdown zette SXSW een hartstikke ambitieus programma op – een online festival met geweldige sprekers, demos, film releases en nog veel meer. Je zou denken: buitenkansje, je zat vastgekluisterd aan het scherm, kon je eindelijk op afstand echt alles goed volgen. Maar ik vond het echt he-le-maal niks. Vooraf opgenomen videos met een chatkanaal erbij: laat maar. De groepsblog die Erwin Blom opzette, was eigenlijk het leukste van die hele editie, inclusief de afsluitende online talkshow en het tijdschrift met verslagen, een van de betere vormen van online events die ik in die hele periode gezien heb: samen iets meemaken, samen iets maken.

En dan nu! Dit jaar heb ik ineens een rol – ik ben superblij dat New Dutch Wave me gevraagd heeft om mee te werken aan het programma dat zij samenstellen om Nederlandse creativiteit en innovaties tijdens SXSW internationale aandacht te geven. Dat programma is veelomvattend – een hele middag Dutch Digital Design, Staatssecretaris van Huffelen die invliegt, een showcase met Nederlandse muziek en nog veel meer. Ik heb gewerkt aan een sessie genaamd Beyond Play, over de rol van games, en een over nieuwe vormen van immersiviteit – licht, geluid, geur en meer. Bezoek New Dutch Wave voor alle info! Of kijk even bij Innovation Bridge House https://www.innovationbridge.eu/. Dat is namelijk de plek waar veel van deze sessies plaatsvinden.

Verschillende landen hebben in Austin namelijk hun eigen ‘’House’’, een plek waar ze eigen sessies, netwerk bijeenkomsten en muziek aanbieden. Nederland is samen met Oostenrijk en Duitsland betrokken bij het Innovation Bridge House. Maar je kan ook naar The Canada House, the UK House, MidWest House, South Asian House, of naar the Fintech House, the Founders House, the ESG House en zelfs the Muslim House.

Naast alles wat SXSW zelf organiseert, is er dus een hele golf van extra events ontstaan. Een Tsunami eigenlijk. Er is zelfs iemand die een betaalde dienst heeft opgezet, die je automatisch aanmeldt bij alle gratis events die er verder nog zijn, buiten het SXSW programma om. Ik sta nu dus, even kijken, ingeschreven voor 238 sessies….  Teveel om allemaal te bekijken en te zien natuurlijk…

Dus, eigenlijk is mijn vraag niet veranderd nu ik hier dit jaar echt ga zijn… (inmiddels zweef ik boven North Carolina). Zie je de komende dagen briljante geweldige boeiende verhalen die niemand nog kent? Let me know… Monique van Dusseldorp Monique@vandusseldorp.com

 

                                                                                                                                       

Comments

Tot morgen! De kop is er af!
Benieuwd wat je van de ontbijt taco’s vindt :-)
En niet te vergeten onze Future of Events Meetup morgen (vrijdag 10) om 11:30 in Room 404 van het Hilton!!! Kom gezellig langs.

Add a comment