Digital advertising op zoek, wat zit achter die tsunami van stompzinnige filmpjes en opkomst en ondergang van Blackberry

Door Michiel Buitelaar

Mijn dag 4 startte met de sessie “Will data privacy kill advertising?”. Noor Naseer, de mitrailleurvuur-achtig sprekende, kundige presentator, antwoordt: “kind of yes, also no”. Ik kon haar verhaal enigszins bijhouden omdat ik ooit in de digital advertising hoek gewerkt heb (v/h Sanoma, nu.nl en nog zo wat). Met moeite. De zaal was voor 95% gevuld met professionals uit die sector, die zich terecht zorgen maken. Want de middelen waar men jaren op vertrouwd heeft worden eruit gedrukt, primair door regelgeving (GDPR, CCPA), en een beetje door druk van sommige consumenten (al is de meerderheid daarvan nauwelijks begaan met data privacy, is mijn persoonlijke mening – privacy is een elitaire zorg). Maar ook door marktpartijen die zich willen onderscheiden (goeie video, al maak ik niet graag reclame voor Apple):

 

Cookies gaan de deur uit. 

Cookies gaan de deur uit. Tracking op de klassieke – stiekeme – manier werkt niet meer. De sprekerd gaf een overzicht van wat dan wel. Ik ga niet proberen dat hier samen te vatten maar merk op – namens de Afdeling Open Deuren – dat het ingrijpend is, en dat die advertentie sector flink aan de bak moet. Ik verwacht ook dat men loopholes vindt want regelgeving loopt altijd een beetje achter op wat technologie nu of morgen mogelijk maakt; en mensen zijn slim, zelfs sluw. We gaan het zien. Dit heeft voeten in de aarde.

De sheets van Naseer zijn voor sommigen de moeite waard: www.basis.net/sxsw.

Vervolgens heb ik “How TikTok redefined the customer journey” bijgewoond. Imposant. Ik wist wel iets maar niet genoeg: die tsunami van stompzinnige filmpjes (dit meen ik niet helemaal maar zo kan een oudere man het in een sombere bui zien), dat is eigenlijk de verpakking van een indrukwekkende commerciële analytische machine. Een stortvloed van besproken metrics illustreerde dat, en verbaasde me. Spectaculaire niveaus van engagement, conversie en wat dies meer zij. Wie had dat enkele jaren geleden durven voorspellen? Ik niet.

De presentatoren verwezen naar https://www.tiktok.com/business/en-US/insights voor meer concrete illustratie van hun verhaal.

Wat niet besproken werd, helaas: de perceptie van TikTok als een gevaarlijke Chinese machine, als een bedreiging voor de nationale veiligheid. Dit is de angst die politici ertoe brengt TikTok te willen verbieden. Ondanks de getoonde analytische kracht: kan ik daar niet bij. Ik vat het niet, hoe dit jeugdig entertainment de internationale verhoudingen zou kunnen beïnvloeden. Helaas, niet in deze sessie. Het mysterie blijft in stand.

Toen naar docudrama “Blackberry” geweest: onderhoudend, over de opmerkelijke opkomst en dito ondergang van dit email en messaging apparaat. De film is gespeeld, en toch ook een documentaire. Die begint slecht, als een halve komedie. Wat niet hielp is dat naast me een reusachtige man zat, een golem met een hinnikende lach, die alles grappig vond, en mijn stoel deed trillen. Halverwege wordt de film serieuzer, met minder karikaturale personages, en zelfs boeiend. Dan plotsklaps eindigt de film abrupt, nog vóór de Blackberry dood en begraven is. Rare film. Wel de moeite waard. Verdient een diepere, echte documentaire lijkt me. De ‘les’ is wel bekend, en vertoont gelijkenis met die van Nokia, Kodak en nog zo wat: roem is vergankelijk, creative destruction – vooral door digitaal spul – ligt op de loer. En dat is goed! Vooruitgang verwoest, ook. ‘Only the paranoid survive’, schreef Andy Grove (Intel) ooit.

Dag 4: klaar. Diner was Tex-Mex.