Time of the Season - Zombies

Door Gerard Dielessen

Hung Up On a Dream is de titel van een prachtige documentaire over de Engelse band The Zombies. Gezien tijdens mijn laatste volle dag in Austin @SXSW23. De inhoudelijk Tech sessies zijn voorbij. Dit weekeinde vooral nog films en veel muziek. Noem het entertainment. Voor de entertainmenttrends van 2023 verwijs ik graag naar het stukkie van vriend Buitelaar, die vandaag met enige tegenzin vroeg op pad ging om zich daarover te laten bijpraten door Rob Junas, CEO van Luminate.

Dus kon ik (iets later) naar de film in het Zach Theatre. Wat een heerlijke reis terug in de tijd. Mijn generatie is groot geworden met nummers als ‘She’s not There’ en ‘Time of the Season.’ Gezongen door Colin Blunstone. Zevenenzeventig jaar inmiddels. Zijn ijle stemgeluid doet mij trouwens, zo realiseerde ik mij tijdens het kijken van de film, denken aan de stem van Gary Lightbody, leadzanger van Snow Patrol. Samen met Rod Argent (Hold Your Head Up) vormde en vormt hij nog steeds de kern van The Zombies, een van de meest onderschatte bands van het Verenigd Koningrijk in de jaren 60 en 70. Inmiddels bestaan The Zombies al meer dan zes decennia en treden ze nog steeds up. Ook hier in Austin tijdens SxSW trouwens. Misschien dat Gerson Veenstra daar nog over schrijft. Mij bereikte geruchten dat hij daar wel bij aanwezig was. Gelukkig gaven Blunstone en Argent na afloop van de documentaire nog wel een korte toelichting.

De film over The Zombies bracht mij terug in de tijd. Toen ik mij eind jaren zestig en begin jaren zeventig iedere vrijdagochtend naar een boekenwinkel aan de Rijnlaan spoedde om de nieuwe versie van de Veronica Top40 te bemachtigen. The Zombies waren regelmatig te vinden op deze lijst der muzieklijsten.

Dat was toen.

Terug naar de film. 

Time Of The Season

Daarin een mooie anekdote. Nadat het bekende nummer Time of The Season van het legendarische album ‘Odessey and Oracle’ in 1968 een hit werd in Engeland (en de rest van Europa), viel de band uiteen. Tegenslag, oplichting, gebrek aan geld, onderlinge onenigheid. De een ging bij een verzekeringsbedrijf werken, de ander werd taxichauffeur etc. Totdat het nummer uit het niets een hit werd in de VS en zelfs op nummer 1 van de Billboard hitlijst terecht kwam. 

t's the time of the season
When love runs high
In this time, give it to me easy

And let me try with pleasured hands
To take you in the sun to promised lands
To show you every one
It's the time of the season for loving

What's your name? (What's your name?)
Who's your daddy? (Who's your daddy?)
(Is he rich) Is he rich like me?
Has he taken (has he taken)
Any time (any time)
(To show) To show you what you need to live?

Tell it to me slowly, tell you what
I really want to know
It's the time of the season for loving

What's your name? (What's your name?)
Who's your daddy? (Who's your daddy?)
(Is he rich) Is he rich like me?
Has he taken (has he taken)
Any time (any time)
(To show) To show you what you need to live?

Tell it to me slowly, tell you what
I really want to know
It's the time of the season for loving

It's the time of the season for loving
It's the time of the season for loving

Na wat onderlinge twijfels en veel overredingskracht van de platenmaatschappij kwam de groep weer bijeen. Wel moesten in de VS wat problemen worden opgelost. Omdat de echte Zombies niet meer bestonden, waren daar een paar surrogaat groepjes met dezelfde naam opgericht die de bekende nummers coverden. Er moest zelfs een fan met een pistool aan te pas komen om een van die surrogaat groepjes tot stoppen te dwingen.

Hall of Fame

Leadzanger Colin Blunstone vertelde dit verhaal heel charmant en bovendien met veel gevoel voor Britse understatement. Waarom het nummer in de VS plots zo’n succes werd, werd niet duidelijk in de documentaire. ChatGPT zegt daarover: Time of the Season" werd een hit in de VS vanwege de unieke sound, het goede timen en de grote airplay op de radio. Het nummer werd al snel een klassieker en is vandaag de dag nog steeds populair. Daar moeten we het dan maar even mee doen.

Vanaf dat moment begonnen The Zombies in ieder geval aan een lange reis die tot op de dag van vandaag voortduurt. In 2019 werden Colin Blunstone, Rod Argent, Paul Atkinson en Hugh Grundy door Bangles zangeres Susanna Hoffs zelfs toegelaten tot de prestigieuze Rock & Roll Hall of Fame. 

Ik zou zeggen: kijken zodra Hung Up On A Dream ergens te zien is.

Een heel fraai muziektijdsbeeld voor de liefhebber.

https://deadline.com/video/hung-up-on-a-dream-trailer-the-zombies-documentary-sxsw/




Comments

Haha. Nou, een heel verslag over The Zombies durf ik niet aan. Maar ik kan er natuurlijk wel iets over zeggen. Ze traden vanavond op tijdens een zogenoemd Community Concert. Dat zijn concerten die door de organisatie van South by Southwest worden georganiseerd voor iedereen. Om de bevolking van Austin ook mee te laten profiteren van wat er in die anderhalve week allemaal op ze afkomt. Het podium was opgebouwd bij Lady Bird Lake aan de overkant van de Colorado-rivier, met de skyline van Austin op de achtergrond. Echt druk was het niet. Hoewel de mannen de laatste jaren misschien wat minder actief waren, stonden ze op het podium alsof ze nooit iets anders hebben gedaan. Het gevoel van de populaire schoolband van vroeger, maar dan 50 jaar verder in de tijd. Het publiek had wel een van de grotere hits nodig om een beetje op te warmen (het gebeurde bij Time of the Season, die ik vooral ken van de bierreclame), maar toen dat was gelukt werd het ook op het podium een feest. Waarschijnlijk geen verrassing, maar She's Not Here was het hoogtepunt. Ook mij brachten de mannen me terug in de tijd. Iets minder lang geleden dan jij denk ik 😉, maar voor mij was het in mijn radiotijd de ideale band als ik nog 2 minuten te vullen had tot de reclame. Paar dingen die me nog opvielen: - Bij het concert was een doventolk die de teksten vertaalde en tegelijkertijd de muziek probeerde over te brengen met bewegingen. Sowieso is er dit jaar meer dan ik me kan herinneren gedaan aan het toegankelijker maken van alles, inclusief genderneutrale toiletten. - Toen The Zombies klaar waren, ik denk dat het concert een klein uurtje duurde, was het ook meteen afgelopen, kon je niks meer bestellen en stroomde het veld leeg.
Dank voor je verslag Gerson!

Add a comment